A XIX. század - Egy évszázada úton
Több mint száz éve annak, hogy az elsõ Opel gépjármû kigördült a rüsselsheimi gyár kapuján. Vajon minek köszönhetõ az a mûszaki precizitás és szorgalom, amely az Opel mérnökeit vezérli immár több mint egy évszázada?
A minden akadályt legyõzõ kitartás már a 19. század elején, a kézmûvesipar virágzása közepette felfedezhetõ volt az elsõ Opel nemzedéknél. Adamot, Georgot és az ifjabb Phillip Wilhelmet olyannyira megbabonázta a varrógép csodája, hogy egy istállóból átalakított mûhelyben önálló vállalatot alapítottak 1862-ben. A második Opel generáció, Adam öt fia, Carl, Wilhelm, Heinrich, Friedrich és Ludwig örökölte apja tehetségét és hitét, amit közel egymillió varrógép meg két és fél millió bicikli jelzett szerte a világon. Ám az igazi kihívást számukra az a konstrukció jelentette, melyet Friedrich Lutzmann alkotott 1893-ban. Lutzmann egyike volt annak a néhány személynek, aki minden segítséget nélkülözve kifejlesztett egy automobilt. A Pfeil nevû modell nagy sikert aratott egész Németországban, és az Opel testvéreknek is ez a típus keltette fel az érdeklõdését. Az öt fiú hosszan tanulmányozta az utazás eme új módját, és lenyûgözte õket a Lutzmann autó jó teljesítménye. Mint tapasztalt kerékpárgyártók, csodálták mindazokat a leleményes és szokatlan módszereket, ahogy a mester kihasználta a golyóscsapágyak elõnyeit. Úgy vélték, hogy pangó rüsselsheimi üzemüket egyedül az automobilgyártás kelthetné életre, ezért igyekeztek minél hamarabb felvenni a kapcsolatot Lutzmann-nal. Egy elõzetes szerzõdés formájában hamar megegyezésre is jutottak, s 1897 végén Lutzmann áttette székhelyét Rüsselsheimbe.
A következõ év végére Lutzmann és emberei elkészültek a Lutzmann-rendszerû Opel-Patent-Motorwagen prototípusával, és 1889 elején már piacra is dobták az elsõ autókat. Így tehát 1899 úgy vonult be a történelembe, mint az elsõ év, amikor Opel automobilokat értékesítettek: ekkor szám szerint tizenegy gépkocsit adtak el. Az elsõ Opelek motorja mindössze 1500 cm3-es volt, 4 lóerõ teljesítménnyel. Az automobilok építése során új megoldások és technikák bevezetésére is sor került. Lutzmann és az Opel fivérek kéthengeres motort is építettek, amely már egy nagyobb autó erõforrása is lehetett, 45 km/h végsebességgel. 1900 elején a nürnbergi bemutatón négy új Opel modellel képviseltették magukat a gyártók. De a többi automobilt látva az Opel testvéreknek rá kellett döbbenniük, hogy a formatervezés terén még mindig elmaradtak a legújabb irányvonaltól. Ám az autógyártás így is felemésztette a család jövedelmének nagy részét, ezért egy idõre kénytelenek voltak felhagyni vele. Abban az évben huszonnégy jármû gördült ki a rüsselsheimi üzembõl.
|